Analysis of lateral dynamic stability of small (B1 class) vehicles
Abstract
The paper analyses the dynamic characteristics of light vehicles during double lane change manoeuvre (ISO 3888-2). The purpose of research is to determine the angle of vehicle sideslip using the adjusted calculation methodology according to the measured longitudinal and lateral velocity and yaw rate and to estimate vehicle stability and drivability based on the obtained results driving at various speeds. Small (B1 class) vehicles have been selected for this research because of stability problems during sudden manoeuvres.
Article in Lithuanian.
Mažų (B1 klasės) automobilių skersinio dinaminio stabilumo analizė
Santrauka
Straipsnyje nagrinėjamos lengvųjų automobilių dinaminės charakteristikos dvipusio judėjimo juostos keitimo manevro metu (ISO 3888-2). Tyrimo tikslas – pagal eksperimentinio bandymo metu jutiklių užfiksuotas išilginio ir skersinio greičio projekcijas ir sukimosi greičius apie vertikalią automobilio ašį, pritaikius skaičiavimo metodiką, apskaičiuoti slydimo (skersridės) kampus. Pagal gautus rezultatus įvertinti automobilių stovumą ir valdomumą važiuojant skirtingais greičiais. Tyrimams pasirinkti maži (B1 klasės) automobiliai, nes staigaus manevro metu šios klasės automobiliai gali tapti nestabilūs.
Reikšminiai žodžiai: automobilio stovumas, slydimo (skersridės) kampas, dvigubo judėjimo juostos keitimo manevras.
Keyword : vehicle stability, sideslip angle, double lane change manoeuvre
How to Cite
Dūdėnaitė, E., Pečeliūnas, R., Žuraulis, V., & Matuzevičius, D. (2014). Analysis of lateral dynamic stability of small (B1 class) vehicles. Mokslas – Lietuvos Ateitis / Science – Future of Lithuania, 6(5), 552-557. https://doi.org/10.3846/mla.2014.699
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.