Share:


Noise assesment and mitigation schemes for Estonian airports

Abstract

In recent years, concern over airport noise and its impact on surrounding communities has been spurred by the continual growth in air traffic together with urban development in close proximity to many airports around the world. This paper aims at studying the cases of Tallinn Airport and Tartu Airport, both in Estonia, with a focus on evaluating the airport noise and its impact on the neighbouring residential districts. Tallinn Airport is located within the city limits (only 4 kilometres from the city centre), and therefore the inhabited areas are also exposed to aviation noise. The main water catchment area for the city – Lake Ülemiste – and the nearest residential district are situated about 0.5 km from the airport. In 2003 stationary noise monitoring equipment was installed at Tallinn Airport to measure the noise level caused by starting and landing aircraft so that the necessary measures and sanctions can be taken. At Tartu Airport, the noise was recurrently measured in 2008, by using a TES 1352A sound level meter. The monitoring system at Tallinn Airport and the measurements at Tartu Airport enable operating noise and aircraft noise to be analyzed and predicted as a way to differentiate the landing fees for aircraft depending on noise and flight trajectory. According to the noise monitoring and measurements results, noise maps can be drawn.


Garsinio užterštumo įvertinimas ir jo mažinimo schemos Estijos oro uostuose


Santrauka. Pastaraisiais  metais  nerimo  faktorius,  atsiradęs  dėl  triukšmo,  sukeliamo  oro  uostuose  ir  jo  poveikio  aplinkiniams  gyvenamiesiems  rajonams,  tapo rimtesnis, nes gausėja orlaivių, taip pat oro uostai įsikuria per arti gyvenamųjų rajonų. Šių tyrimų tikslas buvo nustatyti Talino ir Tartu oro uostų keliamo triukšmo lygį bei jo įtaką aplinkiniams gyvenamiesiems rajonams.  Tarptautinis Talino oro uostas yra įsikūręs miesto ribose (tik 4 km atstumu nuo miesto centro). Tai reiškia, kad nemažai gyventojų  kenčia nuo orlaivių keliamo triukšmo. Pati artimiausia gyvenvietė yra  nutolusi nuo oro uosto tik 0,5 km atstumu. Julemistės ežeras, kuris yra miesto geriamojo vandens šaltinis, taip pat yra oro uosto apylinkėse.  2003  m.  Talino  oro  uoste  buvo  pastatyta  triukšmo  lygio  matavimo įranga,  kuri  turėjo  ne  tik  nustatyti  kylančių  ir  besileidžiančių  orlaivių  sukeliamo triukšmo  lygį,  bet  ir  numatyti  būtinas  priemones  jam  sumažinti  bei  taikyti  sankcijas.  2008  m.  Tartu  oro  uoste  triukšmas  matuotas  kelis kartus naudojant triukšmo matuoklį TES 1352A.  Ši  triukšmo  matavimo  sistema  leidžia  pirmiausia  išanalizuoti  ir  nustatyti  orlaivių  bei  kitos įrangos  keliamo  triukšmo  lygį  ir  tuomet  diferencijuoti rinkliavas  už  nusileidimą,  kurios  priklauso  nuo  sukeliamo  triukšmo  lygio  ir skrydžio  trajektorijos.  Priklausomai  nuo  triukšmo  kontrolės  ir  jos rezultatų, galima nupiešti triukšmo žemėlapius.


Reikšminiai  žodžiai: oro  uosto  triukšmas,  oro  uosto  aplinkos įtaka,  triukšmo  matavimas,  triukšmo  lygis,  triukšmingiausi  orlaiviai,  triukšmo žemėlapiai, sumažinimo schemos.


First publish online: 14 Oct 2010

Keyword : airport noise, airport environmental impact, noise measurements, noise monitoring, noise level, noisiest aircraft, noise maps, mitigation schemes

How to Cite
Vanker, S., Enneveer, M., & Rammul, I. (2009). Noise assesment and mitigation schemes for Estonian airports. Aviation, 13(1), 17-25. https://doi.org/10.3846/1648-7788.2009.13.17-25
Published in Issue
Mar 31, 2009
Abstract Views
554
PDF Downloads
355
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.